Prosjekt
Vilda er en norsk oppstartsbedrift med et ambisiøst mål: å gjøre Europas boliger klimanøytrale innen 2050. I dag har under 1 % av norske boliger energimerke A. Vilda tilbyr banker og forsikringsselskaper innsikt i energitilstand, risiko og potensial for ethvert bygg – gjennom én API.
Samarbeidet startet tidlig i selskapets utvikling, og vokste fra brukergrensesnitt for forbrukere til en data-plattform for næringslivet. Vi skapte en merkevare som utstråler tillit, ro og sofistikert enkelhet.
Utfordring
Vilda sitt oppdrag er omfattende og påvirker både privatpersoner og finansinstitusjoner i hele Europa. Løsningen deres – avansert statistisk modellering og simulering – er teknisk kompleks, men skal formidles med enkelhet.
Da selskapet gikk fra å utvikle en forbrukerapp til å bli en data-tjeneste for banker, forsikringsselskaper og eiendomsbransjen, ble behovet for en tydelig og lettfattelig merkevare enda større.
Så hvordan bygger man en merkevare for et immaterielt verktøy som skal forbedre den fysiske verden? En merkevare som gir trygghet til boligeiere, tillit til banker og troverdighet overfor investorer? En merkevare som skalerer fra det norske markedet til en europeisk og global utfordring?
Alt fra salg og markedsføring til kundeopplevelse og brukergrensesnitt hvilte på hvordan vi formulerte og visualiserte Vilda som merkevare.



Løsning
I et marked fullt av grønne buzzord og teknospråk valgte vi å gjøre det motsatte: Vi bygget en merkevare som fremstår autoritativ, men varm og menneskelig. Optimistisk, men realistisk. Teknofokusert, men inspirert av naturen.





Logoen symboliserer systemer, rytmer og repetisjon – både i natur og datamodeller. Det sirkulære uttrykket speiler Vildas ambisjon om å spre positiv påvirkning ut i stadig nye markeder.
Typografien kombinerer akademisk trygghet med redaksjonell ro. Den visuelle profilen viser tydelige paralleller mellom datadrevet innsikt og naturens strukturer – fra celler til bygninger.
Fargepaletten bryter med grønn teknologi-konvensjonene ved å bruke dempede, naturlige og teknologiinspirerte toner. Illustrasjonsstilen, inspirert av dashboards og brukergrensesnitt, gjør det lettere å forklare hvordan plattformen fungerer for finansielle aktører.
Bildestilen balanserer det mikro og det makro – og handler om å se både detaljene og helheten. En subtil bildebehandling benytter elementer av datastruktur og kode, og kobler merkevaren til den strukturen Vilda selv bygger gjennom sine modeller.
Med en robust merkevareplattform og visuell identitet er Vilda godt posisjonert for fremtiden – både i Norge og Europa.


– For å løfte oss inn i neste fase leverte Nonspace enestående arbeid som virkelig fanget kjernen i Vilda som merkevare. Deres praktiske og engasjerte tilnærming gjorde at de kunne utvikle en merkevareplattform og visuell identitet som både var i tråd med våre verdier og gjorde energieffektiviseringsdata mer menneskelig og tilgjengelig.
Fra første møte viste de stor forståelse for våre utfordringer, begrensninger og behov – og kombinerte dette med en ego-fri, åpen og serviceinnstilt arbeidsform. Samarbeidet gikk dermed sømløst, og resultatet ble en fengende landingsside og fleksible UI-komponenter for plattformen vår.
Å jobbe med Nonspace som oppstartsbedrift føltes som å ha en utvidelse av vårt eget team – oppmerksomme, tilpasningsdyktige og med høy grad av eierskap, sier Matthew Harrison-Raft, medgründer og tidligere designansvarlig i Vilda.




Resultat
«Merkevaren har gjort det langt enklere for oss å tiltrekke investorer, og å kommunisere hva vi faktisk gjør til ikke-tekniske målgrupper. Den støtter opp under salgsprosessen og gir oss en tydelig posisjon i markedet.»– Børrea Schau-Larsen, gründer og CEO i Vilda
Vildas merkevare ble tildelt diplom i kategorien “Identitet” på SRF Kuben 2023 og fortsetter å utvikles i takt med selskapets vekst.