Ventizolve:

Et livreddende produkt for opiodkrisen

Hva vi gjorde:
  • 01 Visuell identitet
  • 02 Design
  • 03 Service & UX design
  • 04 Kommunikasjon
Spaces:
  • Samfunn
  • Helse
Ventizolve - Innovativt design for å reversere opiodoverdose

Prosjekt

Dette prosjektet strekker seg over flere år med forskning og utvikling, inkludert produktdesign, emballasje og kommunikasjon. Alt for den rimelige medisinen som reverserer effektene av opioid overdose på få sekunder, og dermed forhindrer dødsfall.

Opioidavhengighet har blitt en global epidemi, med sosiale realiteter som er mer nyanserte og komplekse enn noen gang. Da vi startet designprosessen, døde anslagsvis 585 000 mennesker som følge av narkotikabruk i 2017, hvor opioider utgjorde flertallet av narkotikarelaterte dødsfall. I USA alene misbruker mellom 21 % og 29 % av pasientene som får foreskrevet opioider for kroniske smerter dem, med omtrent 5 % som til slutt går over til heroin.

(Arbeid utført under ANTI)

Packaging
Brand pattern

Professor Ola Dale og teamet ved NTNU skapte en banebrytende og human formel av Nalokson; markedsnavnet Ventizolve. Vår oppgave var å ta Professor Dales vitenskap og få det til å fungere i kaoset av en liv-og-død-situasjon. En designløsning som var svært funksjonell, hadde potensialet til å bli ikonisk, og ble laget med verdighet.

Det store spørsmålet for oss var: hva er den beste designløsningen som fanger kjerneegenskapene til et livredende produkt for noen av de mest sårbare i samfunnet…

...som fortjener tillit; garantert å være det samme uansett hvor du kommer over det?

...som folk vil bære med seg, uten stigma og med komfort?

...som er lett å identifisere og lett å finne?

...som er enkel å forstå og enkel å bruke i en liv-eller-død-situasjon?

Designteamet var forpliktet til å skape et produkt med høyest mulig designkvalitet, omtanke og omsorg, for den enkle men essensielle verdien av verdighet til alle som bærer det.

Needles Prototype size

Utfordring

Designprosessen startet med etnografisk forskning, som gikk i dybden på de sosiale kontekstene, livsstilene og miljøfaktorene til de med opioidavhengighet og utfordringene de står overfor. Vi lyttet til akademiske og aktivistledere om opioidavhengighet og overdoser, snakket med sosial- og nødtjenestearbeidere i frontlinjen, gjennomførte observasjonsstudier av miljøfaktorer, og tok oss tid til å forstå livene og livsstilene til personer med opioidavhengighet.

Tegninger
Alternativer i 3D

Eksisterende produkter på markedet følger standard medisinsk emballasje og industriell design; følger reguleringer uten den alltid viktige empatien i menneskesentrert design. Ofte lander de på usympatiske løsninger, likegyldige til sluttbrukeren, uten å ta hensyn til den personlige, sosiale og miljømessige konteksten. Produkter som kan bære sosialt stigma og mislykkes i å støtte ‘i øyeblikket’ ikke-medisinsk bruk i en nødsituasjon.

Resultatene av forskningen informerte hele designprosessen fra produktdesign og emballasje, produktidentitet, informasjons- og publikumsdesign, illustrasjon og animasjon, og filmproduksjon.

Prototype Tom morgan
Workshop Prototype

Løsning

Det resulterende designet følger de ergonomiske mulighetene, og skaper en form som blir et ikonisk symbol på hjelp ved en overdose. Med de to dosene som anbefales i hver pakke, sikrer løsningen at disse holder seg sammen på den mest kompakte og lett tilgjengelige måten. Naturligvis var det viktig at åpningen var enkel, samt behovet for å sikre at applikatorene ikke ved et uhell utløses før de trengs.

Ventizolve etui
Ventizolve spray og etui
Prototype

"Design er en kvalitet som altfor ofte tilhører de rikeste og sunneste i samfunnet. En ironisk realitet i hva design egentlig er for; forbedringen av den menneskelige opplevelsen. Vår ambisjon fra starten var å ikke gå på kompromiss med designverdiene til Ventizolve; godt design er en universell rettighet.

"Det er ingen større kommunikasjonsansvar, og derfor utfordring, enn ved øyeblikket hvor et liv skal reddes. Men dette prosjektet fokuserer på langt mer enn bare det øyeblikket. Den uheldige realiteten er at det er mange barrierer for å redde et liv, som starter lenge før selve overdosen."

Tom Morgan

Båndet rundt enheten har to hovedfunksjoner: det sikrer at emballasjen ikke ved et uhell kan åpnes, og dets hurtigutløsning fungerer som en splint på en brannslukker eller ‘knus glass’ foran en alarm. Handlingen med å trekke av sikkerhetsbåndet forbereder deg på det du er i ferd med å gjøre… potensielt redde et liv.

Typografi og farger

Logikken med farge i produktidentiteten adresserer to funksjoner; assosiasjon med produsenten for å gi trygghet på kvalitet og kontinuitet, og for det andre for å skille seg ut i et kaotisk og/eller svakt belyst miljø i en nødsituasjon.

Informasjons- og publikumsdesign, illustrasjonsstil og filmproduksjon har gått gjennom en streng prosess for å sikre de høyeste standarder for etikk og reguleringer fra farmasøytiske myndigheter. Dette inkluderer flerspråklige og klare veiledninger for effektiv bruk.

Instruksjonsmal
Instruksjonsmal

Resultat

I løpet av de første seks månedene etter lansering ble det brukt i over 600 livredningssituasjoner, kun i Norge.

Designløsningen har fått omfattende mediedekning fra FastCo, The New York Times, Design Week, Dezeen, VG, NRK, TV2 og mer.

I desember 2021 ble Ventizolve inkludert i Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museums utstilling "Design and Healing: Creative Responses to Epidemics". Det er nå en del av Smithsonians permanente designsamling i New York.

En ledende avhengighetsekspert fra King’s College London beskrev det som “overraskende Levis-testen”. Men den største tilbakemeldingen for oss var fra noen med opioidavhengighet, som fortalte oss at produktet fikk dem til å føle seg “sett med verdighet”. Med de bredere patenterte løsningene fra denne prosessen har nå andre farmasøytiske selskaper vist interesse for bruk i andre produkter utover nalokson.

Ventizolve fortsetter å bli lansert rundt om i verden, båret i lommene til avhengige og ansvarlige borgere. Som sådan vokser antallet liv reddet daglig.