Prosjekt
Rosenborg, et ikon innen norsk fotball, ønsket å stake ut en tydelig kurs for fremtiden. Nonspace har fått æren av å samarbeide med klubben for å definere hva Rosenborg er, hva de skal bli og hvordan de skal oppleves.
Ved å hedre klubbens rike historie, samtidig som vi sikrer at merkevaren holder seg relevant for fremtidige generasjoner, har vi skapt en sterk identitet, en spennende visuell verden, et langsiktig grafisk system og utviklet strategier og kommunikasjon som lever både på og utenfor banen.
Vil du vite mer? Ta kontakt med Stian Ward Bugten, Kreativ leder | T: +47 46966686 | E: [email protected]
Utfordring
For en merkevare med lange tradisjoner og mye stolthet var det viktig å sette fokuset framover. Rosenborg har en sterk historie, og er Norges største og mest suksessfulle fotballag. En historie som skal hedres og bevares, men også utfordres, da nettopp klubbens historie og storhetstid er noe som kan holde klubben tilbake. Mange husker storhetstiden, men det kommer også en yngre supporterskare som ikke har dette forholdet til klubben. Rosenborg er også mer enn herrelagets meritter. Som merkevare representerer dagens Rosenborg flere lag, et fremadstormende damelag og et større mangfold på fotballbanen.
Som en ledende fotballklubb må man være proaktiv og utfordrende for å holde seg relevant, og for å fornye seg i et raskt endrende kultur- og medielandskap.
For en merkevare preget av kortsiktige designløsninger, raske pasninger og organisatoriske endringer var det viktig å identifisere DNAet til Rosenborg, og skape en sterk merkevare både strategisk og visuelt for å ta Rosenborg inn i framtida.
Løsning
Rosenborg er mer enn en fotballklubb; det er en bevegelse som forener, engasjerer og inspirerer. I samarbeid med Nonspace har klubben utviklet en ny merkevarestrategi og visuell identitet som reflekterer Rosenborgs engasjement for inkludering, mangfold og fellesskap, samtidig som klubbens stolte arv og historie taes vare på.
Fotball er kultur, og Rosenborg må "play above the game" – leve utover banen og være til stede både før og etter kampdag. Den nye strategien fokuserer på å bevege seg fremover sammen, som et fellesskap, som én klubb, for å gjøre en forskjell:
For alle – Vi er en klubb for alle som skal åpne dører for inkludering og mangfold. Vi tror på kraften i fellesskapet og vår rolle som flaggbærere for Trøndelag og Midt-Norge.
Engasjere – Vi engasjerer oss i samfunnet gjennom et ansvar for å gjøre en forskjell. Ved å ta samfunnsansvaret vårt på alvor, skaper vi en følelse av fellesskap.
Begeistre – Vi begeistrer og underholder gjennom fotball, men også gjennom samarbeid og innhold som skaper begeistring blant supporterne våre.
Bevege – Rosenborg er mer enn bare en fotballklubb. Vi tror på å bevege oss fremover sammen, som et fellesskap - en klubb med et mål om å gjøre en forskjell sammen. Vi er en bevegelse som representerer innbyggerne i Trondheim og Trøndelag.
Rosenborgs merkevarestrategi er en grunnleggende byggestein for merkevaren. Den finnes i alle deler av organisasjonens arbeid for å sikre at folk ser, hører, støtter og bruker merkevaren. Videre er den et verktøy som gir muligheter for å evaluere alt Rosenborg gjør, og hvordan de skal jobbe sammen for å gjøre en forskjell fremover, både internt og eksternt.
Strategisk handler det om å krysse de største historiene med de viktigste berøringspunktene mellom Rosenborg og samfunnet vårt. Dette innebærer å mestre mange typer fortellinger, plattformer, flater og utfordringer. Med et formål som står i sentrum for alt: “Sammen skal vi skape et ustoppelig lag som alltid vil fremover”.
Rosenborgs nyutformede logo er en redesignet versjon av originalen, med små justeringer i detaljer og vinkler. Den ytre diamantformen følger konseptet med aktive vinkler på 19,17 grader – en hyllest til året Rosenborg ble stiftet.
Vi har justert de indre tallene og bokstavene for bedre skalering av logoen. De to ytre linjene i svart og hvitt som utgjør diamantformen har nå samme tykkelse, noe som gjør logoen effektiv i bruk, både i svart-hvitt og farger, slik som den opprinnelige logoen.
"Rosenborg" ordmerket er skrevet i store bokstaver i samme skrifttype som inne i logosymbolet. Vi har utviklet en logo-lås med ordmerket og en mer omfattende merkevarearkitektur for undermerker og samarbeidspartnere.
Klubben har nå sin egen tilpassede font, kalt "Rosenborg 1917". Typografien stammer fra klubbdiamantens proporsjoner og vinkler. Den er fet og gjenkjennelig, og kan skru opp volumet i tråd med den sterke atmosfæren på Lerkendal under en Rosenborg-kamp.
Rosenborg har alltid stått sterkt i svart og hvitt, men Rosenborg er også hele spekteret mellom svart og hvitt – hvor vi finner alle nivåene, nyansene og følelsene. Derfor har vi inkludert hele gråtoneskalaen mellom hvitt og svart i merkevarens identitet.
Grønt har med tiden blitt en farge med sterk forbindelse til klubben. Nå er det en del av klubbens fargepalett – som en hyllest til den legendariske treneren Nils Arne Eggen (og hans ikoniske Adidas-jakke) – og med et bredere spekter og aksentfarger som gir flere muligheter i kommunikasjon og digitalt.
Klubbens nye profil vil bidra til å sette en ny standard for hvordan Rosenborg uttrykker seg, og sikre at publikum, supportere, partnere, spillere og ansatte føler stolthet over å være en del av Rosenborg.
Draktfoto: Ole Ekker
Foto Lifestyle kolleksjon: Sander Dybvik