Olgas:

Med glimt i øyet

Hva vi gjorde:
  • 01 Strategi
  • 02 Visuell idenititet
  • 03 Design
  • 04 Kommunikasjon
  • 05 UI & UX
  • 06 Brandspace
Spaces:
  • Mat & Drikke
  • Underholdning & Fritid
  • Media & Kultur

Prosjekt

Olgas er en ny nabolagsbistro i Trondheim, bygd på rause smaksopplevelser og en livlig, uformell atmosfære. Nonspace jobbet sammen med teamet for å bringe restauranten til live både konseptuelt og visuelt, på Olgas måte – med glimt i øyet.

Med den anerkjente lokale kokken Reneé Fagerhøi, sommelier Lena Engtrø og Nye Hjorten Teater i spissen, er Olgas et friskt tilskudd til byens spisesteder. Inspirert av arven fra Olga Topp,, en kulturell pioner i Trondheim på slutten av 1800-tallet, kombinerer Olgas dristige art deco- og jugendstiler med den upretensiøse sjarmen til italiensk-amerikanske spisesteder. Konseptet og den visuelle identiteten er en feiring av gjestfrihet, levende øyeblikk og tidløse smaker med en leken, energisk vri.

Nonspace_Olgas_Strategi_Identitet_Design
Nonspace_Olgas_Strategi_Identitet_Logo

Utfordring

For å skape en distinkt visuell identitet for Olgas måtte vi finne en balanse mellom flere formål: fremme en koselig, innbydende bistro og samtidig en dristig, energisk spisedestinasjon. Merkevaren skal hedre Olga Topps arv, skille seg ut i Trondheims travle kulinariske scene og knytte kontakt med både gjester og ansatte. Da restauranten er tilknyttet Nye Hjorten Teater, må Olgas være i tråd med teaterets kunstneriske ånd, men samtidig være allsidig nok til kunne vokse til sin egen merkevare – kanskje til og med utvide til andre norske byer.

Nonspace_Olgas_Strategi_Identitet_Design_Lifestyle_Foto: Even Blomsnes Solheim Nonspace_Olgas_Strategi_Identitet_Design
Nonspace_Olgas_Strategi_Identitet_Design_Ikoner
Nonspace_Olgas_Strategi_Identitet_Design_4s
Nonspace_Olgas_Strategi_Identitet_Design_Merch

Løsning

Nonspace har utviklet merkevarehistorien og konseptet for å forme restaurantens generelle retning. Visuell identitet, illustrasjon, motion graphics og animasjon, art direction for fotografi, tekstarbeid, webdesign, UX- og UI-design. I tillegg leverte vi en mikroinnholdsstrategi og sosiale medie-kit..

Konseptet “Med glimt i øyet”, er inspirert av Olgas ånd og fremmer et sted der taket er høyt og alle er velkommen. Det lekne og varme uttrykket representerer restaurantens innbydende atmosfære, avslappende tilnærming og servering av folkefavoritter med ingredienser av ypperste kvalitet. Som Reneé Fagerhøi sier: "Dette er et sted for absolutt alle".

Logoen kombinerer ren, moderne typografi med en geometrisk vri, supplert med et ikonisk øyesymbol fra forbokstaven i Olgas. Dristige geometriske illustrasjoner av menyen hovedpunkter – spaghetti, salat, supper og smørbrød – fremmer bistroens tilgjengelige, men raffinerte ånd.

Nonspace_Olgas_Strategi_Identitet_Design_Lifestyle_Foto: Even Blomsnes Solheim Nonspace_Olgas_Strategi_Identitet_Design_Print
Nonspace_Olgas_Strategi_Identitet_Design_Farger
Nonspace_Olgas_Strategi_Identitet_Design_Ikoner
Nonspace_Olgas_Strategi_Identitet_Design_Logoversjoner
Nonspace_Olgas_Strategi_Identitet_Design_Meny

Fargepaletten trekker toner fra ferske lokale råvarer, mens bildestilen vekker merkevaren til live med sin rå, upolerte stil. Skarp belysning, dristige skygger og improviserte øyeblikk viser gleden og energien ved å spise på Olgas. Typografien binder det hele sammen med sin frekke personlighet, og gjenspeiler Olgas’ dristige, men likevel innbydende identitet.

Websiden og digitale uttak inkluderer lekne bevegelser som understreker tonen i konseptet, og animeringen av "Olgas våkende øye" som representerer et åpent og vennlig blikk, fokus på god service og et øye for detaljer.

Nonspace_Olgas_Strategi_Identitet_Design_Digitalt
Nonspace_Olgas_Strategi_Identitet_Design_Merch Nonspace_Olgas_Strategi_Identitet_Design_Merch
Nonspace_Olgas_Strategi_Identitet_Design_Pakningsdesign Nonspace_Olgas_Strategi_Identitet_Design_Pakningsdesign
Nonspace_Olgas_Strategi_Identitet_Design_Print Nonspace_Olgas_Strategi_Identitet_Design_Print
Nonspace_Olgas_Strategi_Identitet_Design_Skilting
Nonspace_Olgas_Strategi_Identitet_Design_Lifestyle_Foto: Even Blomsnes Solheim

Effekt

Olgas energi slo til umiddelbart. Allerede før åpningen registrerte Olgas 594 gjestebestillinger på lanseringsdagen, fire måneder før åpning, og passerte 1200 månedlige gjestebestillinger bare en måned senere. Ved å omfavne dristig design, autentisk historiefortelling og et hint til historiske røtter, har Olgas posisjonert seg som en destinasjon for både matentusiaster og livsnytere.

Foto: Even Blomsnes Solheim Nettside design: Nonspace Nettside koding: Increo