Prosjekt
Kunstsilo forvandles til et av Nord-Europas mest nyskapende kraftsenter for kunst- og kulturopplevelser.
Museet skal romme Tangen-samlingen, verdens største samling av nordisk modernisme, og Sørlandets Kunstmuseums faste samlinger, i tillegg til internasjonal og digital samtidskunst, temporære utstillinger, og et utvidet tilbud med foredrag, konserter, matopplevelser, workshops, selskapslokaler og arrangementer.
(Arbeid utviklet under ANTI Bergen & Trondheim)
For å imøtekomme Kunstsilos ambisiøse mål frem mot åpningen i 2024 og videre, var behovet å utvikle en tydelig merkevarestrategi og en kreativ plattform, som igjen la grunnlag for skape en helhetlig merkevareopplevelse.
Sammen med Kunstsilo utviklet vi en identitet og kommunikasjonsplattform sentrert rundt merkevareplattformen"Skiftende perspektiver", med fokus på å bygge forventninger og engasjement frem mot åpning. Gjennom prosessen har vi jobbet med alt fra merkevaredesign og digital design, til kommunikasjonsstrategier, annonsering, sosial medier og redaksjonelt arbeid. Prosjektet innebar også et stort arbeid sentrert rundt besøksopplevelsen, i tillegg til produktutvikling og skilting, utvikling av verktøy for arbeidsflyt og innovasjon, og konseptuell utvikling av utstillinger.
I 2022 ble logoen til Kunstsilo lansert, og den gjenspeiler museets høye ambisjoner om å posisjonere seg som et reisemål med et lokalt, nasjonalt og internasjonalt nedslagsfelt. Logoens design tar hensyn til museets mange formål, inkludert gjestfrihet og detaljhandel, samt utdanning og forskning. Vi arbeidet tett med Kunstsilo for å utvikle en identitet som er sterk og fleksibel, og som kan utvikle seg over tid.
Utfordring
Helt fra starten av prosjektet har vi inkluderte hele Kunstsilo-teamet i prosessen med å bygge merkevaren, der målet har vært å styrke eierskap og en kultur for innovasjon. Vi gjennomførte et omfattende research og workshop-arbeid på tvers av avdelingene for å samle innsikt og idéer, og for å fange Kunstsilo’s verdier og visjoner.
Med en strategisk ambisjon om å bli verdens ledende kunstgalleri for barn, og med et årlig mål om besøkstall større enn den lokale befolkningen, var det en viktig å skape en merkevare som både kunne tiltrekke og beholde et bredt publikum. En merkevare der fellesskap og nordiske verdier var viktige fokuspunkt for å knytte sammen mennesker i alle aldre, med ulik bakgrunn, til å utforske, diskutere og nyte kunsten.
Løsning
Merkevarestrategien "Shifting Perspectives" er inspirert av Kunstsilos ikoniske arkitektur. Den representerer de subjektive endringene som skjer som en reaksjon på utstillinger og arrangementer - både fysisk i et rom og hos hver enkelt publikummer. Identiteten er åpen og reflekterende, og inviterer til utforsking, samtaler, og muligheten for å skifte perspektiver gjennom kunst og ekte opplevelser.
Kunstsilos logosymbol er en grafisk representasjon av siloens sylindriske form. Her presenteres “Skiftende Perspektiver» visuelt gjennom ulike måter å bruke logoen på. En logo som i sin statiske tilstand skaper en optisk illusjon av dybde, og som endrer oppfatningen av rom og dimensjon. En kompleks kvalitet gjort enkel – en visuell representasjon av å endre perspektiv.
Mønsteret utvider Kunstsilos visuelle verktøykasse – merkevaren kommer til live gjennom en dypere utforsking av siloens former og arkitektur. Dette lekne aspektet ved identiteten vil opptre på både statiske og interaktive flater, og være synlig flere steder gjennom publikumsopplevelsen.
Tittelfonten ‘Silo Display’ er tegnet spesielt for museet og kan brukes på tvers av alle kommunikasjonsflater. Designet er inspirert av arkitekturen og de visuelle kvalitetene til siloen. En fet og kondensert skrifttype med det samme møtet mellom runde og rektangulære former som vi finner i selve bygningen. ‘Silo Display’ er et grunnelement i den visuelle identiteten, og en modernistisk referanse til museets rike samling av kunst fra det 20. århundre.
Fargepaletten til Kunstsilo bidrar med energi og fanger essensen av museets personlighet. Fra det gyldne kornet som en gang fylte siloen, til den lyse og varme solen som Sørlandet er så kjent for. De sterke primærfargene bidrar med gjenkjennbarhet, og den gule hovedfargen er et av merkevarens fremste kjennetegn.